;
Photobucket
Photobucket

Sabtu, 04 Februari 2012

KECERDASAN EMOSIONAL PADA SESEORANG YANG RAJIN BERIBADAH 
o    Latar Belakang
Emosi adalah perasaan intens yang ditujukan kepada seseorang atau sesuatu.Emosi adalah reaksi terhadap seseorang atau kejadian. Emosi dapat ditunjukkan ketika merasa senang mengenai sesuatu, marah kepada seseorang, ataupun takut terhadap sesuatu. Secara umum emosi penting untuk manusia kerena ia dapat membantu dan mempermudahkan manusia dalam kehidupan di dunia ini.  diantaranya Membuat keputusan, Emosi juga menolong kita membuat keputusan kerena  merupakan  sumber informasi yang penting.  Kajian menunjukkan jika perhubungan emosi seseorang di dalam otak telah rusak, dia tidak dapat membuat keputusan walaupun keputusan yang mudah.  Ini kerena dia tidak tahu perasaannya terhadap pilihan yang telah dibuat. Menentukan pertemanan dalam perhubungan Apabila kita merasa tidak tenteram dengan tingkah laku seseorang emosi akan menyedarkan kita.  Dengan itu kita akan menunjukkan perassan tidak suka dan dapat menolong menentukan pertemanan di samping menjaga hubungan agar fizikal dan mental sentiasa terjaga. Komonikasi Emosi juga membantu kita berkomunikasi dengan orang lain.  Ekpresi muka kita dapat menunjukkan berbagai macam emosi. Kegembiraan Apabila gembira kita akan merasa tenang.  Jika kita dapat mengenal pasti emosi dengan lebih baik maka lebih mudah bagi kita untuk menentukan apa yang diperlukan untuk merasa gembira. Kesatuan Emosi adalah universal.  Emosi seperti simpati, kasihan, memaafkan dan bekerjasama dapat membantu menyatukan manusia. Mengurus emosi negatif Untuk memperoleh emosi yang sehat kita perlu mengurus emosi yang negatif.  Langkah pertama mengenal pasti emosi yang dirasai dan tanyakan diri kita adakah perasaan itu baik atau tidak.  Seterusnya tanyakan bagaimana menjadikan perasaan itu lebih baik.  Ini akan menolong pemikiran kita ke arah yang lebih positif.

mau lebih lengkap 
DOWNLOAD


Jika Artikel Ini Mau Di Copy Silahkan Pasang Linknya Ya Sob!! Salam ApNie.Com

Related Posts by Categories



Ditulis Oleh : Unknown

Artikel ini ditulis oleh Unknown pada hari Sabtu, 04 Februari 2012. Terimakasih atas kunjungan Anda pada blog ini. Kritik dan saran tentang dapat Anda sampaikan melalui kotak komentar dibawah ini.

:: Get this widget ! ::

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Tolong komentarnya berhubungan dengan artikel yang ada. Komentar yang mengarah ke tindakan spam akan di hapus atau terjaring secara otomatis oleh spam filter.

share

LinkWithin

IP Address Visitor

IP